Skip to content

Goed kunnen functioneren in de groep vraagt heel wat van een leerling. Je aandacht goed kunnen richten, impulsen kunnen onderdrukken, informatie onthouden en verwerken, kunnen plannen en je emoties reguleren.

Allemaal vaardigheden die te maken hebben met de executieve functies, oftewel zelfsturing; het aansturen van je denkprocessen om een doel te bereiken. Uit onderzoek blijkt dat executieve functies bijdragen aan schoolsucces. En dat voor het leren lezen planning en aandacht net zo belangrijk is als letterkennis.

Door de executieve functies van kinderen te trainen en te versterken, kunnen kinderen zichzelf beter aansturen en heb jij als leerkracht meer tijd om je leerlingen te observeren of te begeleiden.

Doelstellingen

–  Leerling leert executieve functies (EF)-vaardigheden & strategieën aan die nodig zijn voor het leren

–  Verbeteren van het werkgeheugen

–  Meer inzicht krijgen in het leergedrag

–  Stimuleren van het leergedrag

Programma

– 6 les momenten van 45 min. per keer.

– Bespreking met de betrokkenen van de school over de voortgang.

– 1 trainer

 

Optioneel: Uitbreiding met interactieve ouderavond. Tijdens deze bijeenkomst nemen we de ouders/verzorgers op een interactieve mee in het proces van de EF training. Zodat de ouders/verzorgers een goed beeld krijgen van wat de kinderen leren tijdens deze training. 

× Hoe kan ik je helpen?